Monday, October 13, 2014

DIY Easy Jewelery / Cosmetic Lace Box

Assalamualaikum semua...Lama betul plak rasanya x posting kat sini..maaflah...banyak sangat kejadian sampai x mampu nak berblog secara berterusan dan berdisiplin...Anyway, blog x blog..DIY tetap diteruskan...dah namanya puan DIY bak kata cik +imie fatiema ..TQ cik puan..motivasi tu...hehe

Kali ni saya nak sharekan cara saya yang selalu sayang sangat nak buang barang ni menyelamatkan beberapa jenis sampah supaya boleh ditukarguna menjadi benda yang bermanfaat...Salah satunya Bekas Coklat Ferrero Rocher...Macam biasa tengok je kan...But believe me biasanya saya dah buang berbekas2 dah sebelum ni sebab xtau mana nak simpan sebelum terpikir untuk menyelamatkan bekas ni untuk kegunaan lain...So here comes the DIY..


DIY Easy Jewelery / Cosmetic Lace Box



Bahan2: Bekas Ferrero Rocher, Gunting / Pisau, Pensel, Pembaris, Glitter Foam sheet (Popular, Spotlight ada jual-Optional je ni) dan Kertas pelekat yang bercorak (Window decal / Wallpaper/Sticker)


Ok, Mula2 ukur dulu kotak yang nak dibalut..Ni sesi mengukur namanya..bukan nak tunjuk pembaris 'Made in Taiwan' itu ye Puan2..


Then potongkan sticker ikut ukuran..x kisahkah samada nak potong ikut corak or just ikut bentuk bekas...Macam saya, sebab Window Decal yang saya beli di Mr DIY ni ada corak lace2 gitu..dan 1 lagi...dia agak transparent...xdela terus x nampak macam kalau pakai wallpaper...so saya try nak potong ikut corak dia sikit...Konon2 masa ni terlebih rajin gitu..



Then tampalkan pada permukaan Bekas / Kotak ikut suka..


Saya tampal pada kedua2 penutup dan juga bahagian bawahnya sekali...
Memang terlebih rajin betul ni..Hehe


Then, Glitter Foam yang berwarna hitam tu saya letakkan je belah dalam sebagai pelapik kotak ni..Konon2 ada elemen glam la kot...Padahal nak sorok calar2 kotak tu je pun..huhu..X buat pun xpe rasanya...


Macam nilah bila dah siap...


Ni contoh la nak isi barang...agak2 boleh buat letak dalam dulang hantarankah? Part2 seni kreatif bunga2 ni opkos korang lebih lagi kreatifnya....saya punya feminin side suram sikit...Wakaka


Itulah dia Bekas aksesori / mekap saya...Banyak x banyak...3 tingkat jugak la kan...Muahaha...
Bekas ni x kedap udara..so bolehla nak isi benda2 yang x mementingkan kedapan...Hope korang pun terinspirasi macam saya ni k...

Sekian dulu, TQ for reading
Wassalam




11 comments:

Nurizzah Majif Biz said...

saya suka. saya suka. :)

Juls Julie80 said...

suka22..!! sukaa2222..!! sukaa22222..!! x yah beli bekas memahal..ehjeheheh

Fizah said...

thorrrbaeeekkkk...:D

Unknown said...

Bestnyer sis, canyik lace tu, nnti nak cari jugakla, . Saya pon byk bekas mcm ni, tengah cari idea nak buat apa...hehe.. tq for sharing..

Amoi Farah said...

Cantiknya boleh try...

fatema said...

sweet nya, si hero mmg good boy kalau tak kerjakan aksesori mama dia..kalau sy sume kena sorok.. pantang letak sikit.. terabur

Unknown said...

kreatifnya sis

Namee Roslan said...

Namee byk bnda nk diy sbb tp blum sempat buat apa2..adam dah memanggil. Haha

Unknown said...

wah, menarik. Kreatifnya! Nanti boleh cuba. Akak kat rumah ni ada byk bekas biskut butter tu. Kena cari idea macamna nak recycle supaya jadi bekas yang berguna. Biasa mak mak kita pakai untuk isi barang2 menjahit kan?

Salam kenal dik. Jemput singgah blog akak ea.

Wa said...

Rajin dan kreatif...dan jimat jugak..... :-)

NabilaHasyim said...

OK, sy pn guna bekas2 ni utk isi acuan2 biskut/pastri, hehe.