Tuesday, April 9, 2013

DIY Anniversary Photo Props & Photobooth

A

ssalamualaikum and Salam Sejahtera semuanya....Kali ni saya nak tunjukkan cara2 saya prepare Photo Props dengan Photobooth. Senang je sebenarnya...saya buat ni pun dalam sejam siap semua..So marilah belajar bersama2...


Bahan utama yang perlu ada: Gunting, lidi or kayu untuk handle props, Cellotape/pelekat


Then google dan print la pada kertas keras Photo Props mana yang korang suka...
Lepas tu gunting kemas2...


Dah siap gunting, macam ni lah hasilnya...part ni yang kena sabar gila2 punya...kalau malas2 je gunting...memang kureng la jadinya props tu...Kang sapa yang x happy? koraaaang jugak kan!


Ini plak, props tambahan sempena Anniversary saya kan...so, saja nak ada wording2 sket...hehe


Ni sebenarnya saya guna kayu lidi sate je...sebab melambak kat rumah so malas nak p cari kayu 'dowel' yang tebal dan panjang sikit yang biasa orang buat tuk props tu...So, nak cover, saya balut dengan 'washi-tape'..'Washi Tape' tu biasa boleh jumpa kat kedai stationary...saya beli kat kinokuniya....Tape pape pun boleh sebenarnya...x balut pun boleh...Tapi sebab saya ni kan berjiwa pelangi...so, kena la balut...haha


Props yang dah digunting tu kemudian bolehlah dilekatkan dengan kayu lidi tadi menggunakan cellotape...Comel x cellotape ai?


Tadaa...!


Then, untuk Photobooth tu saya cari dinding yang paling banyak cahaya dalam rumah saya....pastu saya lekatkan dengan lebih kurang 43 keping love yang saya print sebelumnya...Saya tampal guna cellotape je...senang saya nak cabut lepas tu...


Macam inilah!


Lepas tu bolehlah testing melaramkan props korang tu...


Nampak x motifnya di sini..


Pandai2 la matching2kan props korang k!



Kekenit 1 ni sibuk gak nak melaram...so seksi sikit...Halal la eh...


Yang ni ada macam kartun Lorax tu x? Haha

That's all...Tq for reading..



27 comments:

PinKy MoMMa said...

adeh..kagum dgn kerajinan itu..nk print..nk gunting..nk lekat2 hukhukhuk..

xpelahh rasa nk nangis tgk..rajinn sgt ;p

nurulfarehah said...

aduh kretipnyeee~
teringin, tp x rajin.boleh x gitu. :P

Unknown said...

sebab teringin kena la rajinkan jugak...huhu

Sizzling Suzai said...

akk syg hoi RAJINnyerrrr!! klu ade event ke agak smngat la nk wat ni sje2 je adoi mmg TABIK r kak! ;D btw yg si kecik tu kening kemain lagih..hehehheh kena la plak ngan mustache prop tuh haha cium sket!

4feet8 said...

la.. buat sendiri ya..? saya punyalah tercari2 kedai yg jual camni..hehe.. tq share...

Unknown said...

ada jugak jual...kalau rajin survey online la...kedai luar x pasti pulak...tapi pada saya better buat sendiri sbb kita x terikat dan banyak option serta boleh customised ikut keperluan kita...kalau beli...yang standard je la dapat...saya suka barang2 saya menunjukkan saya....gituuu

~SHiLA~ said...

mak aih rajinnye.cantik :)

4th anni dah ek.kite kawen same tahun rupenye.sy bln 6

boni kacak said...

sebelum ni ingatkan DIY tu apa benda lah. baru tau rupanya DIY tu do it yourself..hahaha

fatema said...

ya hampun mmg kreatiflah,chanteqs..tu si lorax tu ekeke kening dia lebat benor

Nini D.. said...

tahap kerajinan ko memang aku tabik...tersangat tabik!!!!! kalo aku,memang tak jadik la jawabnya...

Namee Roslan said...

comelnya lah akak dengan dengan suami ber DIY. creative. paling suka baca blog akak sebab diy and akak bawak anak jalan2. :D happy anniversary ! :D

HanNis SaNia said...

comelnye. hihi sy pn suka DIY ni.. hehe da follow u. follow back :)

aswadz said...

photoshoot belah bini aku dlu ada prop2 gini. sbb adik beradik dia ramai & diorang mmg kreatif sket, x mcm aku. hehehe...

Anis Najiha said...

Kertas keras tu beli kat mana?

mrs scorpions said...

Thank u for sharing

Shafique Izzuan said...

Kayu Dowel tu nak cari kat mana ye?

Unknown said...

kayu dowel tu banyak je jual di merata kedai arts & craft..terbaru di SPOTLIGHT ampang point..saya malas nak pikir..guna lidi sate or pemegang belon tuje kerat 2..huhu

Shafique Izzuan said...

Ohhh.. Lagi satu nak tanya kertas apa print ya? baru nak cuba buat sendiri sebab baru rasa ada kelapangan. hehe

Unknown said...

+Kartel Kandid : ada yang guna kertas kadbord yang tebal biasa org buat kotak org kawen tu..ada jugak yang guna sticker pastu tampal balik atas foam..sampai sekarang tahan lagi..huhu

Unknown said...

as salam, sis salam perkenalan.
i baru je follow blog sis.
excited sgt sb sis bnyak sharing d.i.y dr brg2 recycle.
sis nak tnya wallpaper yg ada gmbar sis 1 family tu tempah kat mn. boleh sharing info. sila la follow blog sya ye..

Unknown said...

Salam. Cantik sgt! Saya nak buat utk wedding kakak saya. Boleh email kan softcopy propa tu? Terima kasih.
sitifarahanaramadhan@gmail.com

Unknown said...

Salam Fara Hana...Akak google je semua...kecuali yang gambar ngan wordings sendiri...dah x simpan pulak sebab benda2 tu semua ada lagi sampai sekarang...so macam x perlu nak simpan softcopy gitu...hope fara dapat jumpa dalma google juga..tq

zarul farhana said...

comei

jasa photobooth murah said...

salam kenal, duh comelnya tuh phootobooth buatan sendiri nih blog bagus bener tuk dapat inspirasi membuat photobooth

photobooth souvenir instant said...

terima kasih telah berbagi... sangat inspiratif...

Fazidawani said...

wah menarik...saya pun suka buat props ni if bila ada event kat opis ke, kenduri kawin...utk suka2..
saya print kat kertas A4 sahaja. then lekat kat kertas manila sbb nak bg keras kan. pastu celotape lidi tue...budget rendah

Jasa Photobooth Murah said...

Keren funprops photobooth nya...