Monday, July 2, 2012

DIY: Peplum Dress

G
ood Morning kawan2.....Setelah berlalu Jumaat excited tanpa tajuk dibubuh....makanya kita kembali mengadap ISNIN yang malas...Bukan malas sebab apa...tapi malas sebab mencik bangun awal pagi ngadap jem....hehe...

Last weekend aku ngadap projek DIY lagi...well more to refashion sebenarnya pun....saje excited nak cerita pada korang memandangkan otak tepu lagi saje ngada2 xmau buat keje...kuikuikui....




Dan saje mengada jugak aku tempek gamba ni walaupun x full version of myself being pregnant..tapi korang bole nampak 'bukti2' yang sangat nyata kat situ...Tapi sekarang tolong la fokus pada BAJU tu aje ye...diulangi..BAJU SAHAJA! Sila buat pengabaian terhadap pipi dan idung pesek EX-mak buyung itu..

Baju itulah yang bakal menjadi mangsa projek aku pada minggu ni....hehe...

Ini adalah inspirasinya...

Jadi macam ni...

Aku xde maid..so, nak bergamba ke posing ke..wajib ada 'side kick hero'...
Dan juga..saya malas nak edit gamba...err..saya?

Senang je nak buat...Seriously, aku memang x pandai jahit...Ni cuma jahit tangan je....Kalau korang tgk belah dalam memang ngucap panjang la...En Dadi tgk aku berjaga sampai 2 pagi semata2 ngadap jahitan tu asik dok ulang2 soh aku p beli je la yang aku nampak kat Cotton On tu...Dia pun risau aku keciwa kalau baju tu x jadi...Macam tu rupa teruk agaknya orang  x pandai jahit ni kan...sampai laki sendiri kurang support....

Memandang aku ni memang degil...Aku nak jugak buktikan yang aku bole buat....Macam mana aku buat? Senang je...eceh....dah siap kata la senang...lalala

Ni layout baju asal...Kembang bermaksud untuk menyupport perut
yang pernah mengembang suatu ketika dulu...

Ratakan dan lipat 2 ye anak2...
Pastu ukur labuh bahu sampai ke pinggang;
then pinggang ke hujung skirt bahagian bawah tu...

Gunting sesedap rasa...
Bahagian tengah pinggang tu aku xnak..
ngan aku nak buat tangan 2 quarter macam contoh gambar kat atas tu..
Optional la ikut keselesaan korang memakainya nanti..

Apalagi...cantum ikut suka...
yang ni x payah ajar kot...
Ikut je imaginasi masing2...


Tempat bergambar adalah sangat x strategik..memandangkan tangkap muat....
Mana2 pun bole la...
Perasan x aku ada pakai 'belt' kat situ...itu lagi celah kuku....beli je reben yang lebar sikit...belit keliling pinggang, then tempek brooch besar gedabak..settle masalah....En dadi senyum lebar le sebab dia x payah di'pau' untuk membeli baju aku....Dia siap suruh p re'design' baju2 lama yang dok terperap dalam almari tu supaya bole dipakai...xpe..xpe...nanti jenuh la tgk aku menjahanamkan dedua lemari tu...siap la...silap2 baju dia pun aku caras....

Dan saya suka impact baju ni membuatkan saya berasa selim melim
sepanjang memakainya...muehehehe

P/s: Akhirnya....dapat gak p majlis kenduri kawen....Maklum la...kawan2 semua dah kawen...haha...



22 comments:

Aty Fared said...

perrgghhh...beranai dan menjadi..!!! tahniah...kagum ni weeyyhh...

Nini D.. said...

pergh....kreatip ko!...kalo suruh aku..tobatttt tak jadik!

Lyaa Suriany said...

kreatip dan rajeeeeen la akk

Unknown said...

xnak membazir punya pasal...rajin la...lagipun rasa puas ati and feeling2 extra cantik je bila buat sendirik....kuikuikui

Unknown said...

pergh!!! memang kreatif la awak ni orangnya.. daripada kes kasut hari tu dah nampak da kreativiti awak ni

Unknown said...

hehe.mekasih...google menjadikan saya lebih kreatif...macam2 ada...

alin said...

baguslah, kreatif...

Ayu said...

wahhh...ngangaaaa jap nieh...terer taw!Kalo YM, takkan menjadiknyer gini...hehehe

HanisLazimAndTheShaklee said...

akak....cantikkkkk baju tuh.meletup tros.bahagian dlm xyah tgk la,anis kalo jait pun xbg org belek2 baju tuh.takot kena gelak tgk benang2 terabor.hihi

Rina dan Mia said...

Salam. Awak keje kat bgn mana eh? Saya kat bgn getah asli, tah-tah penah selisih :P

anamizu said...

ok ape ? jadi cantik je tu kak!
xyah ssh2 nk p beli bj baru dah..
redesign je mane yg hado kan? heh





Luv,
cik ana

Telor Power said...

kretip hebat....

selamba potong2 macam tu jer huhuhuhu

Unknown said...

cantik nye baju!!!!!!!!!!nak try buat!

Unknown said...

cantik nye baju!!!!!!!!!!nak try buat!

Unknown said...

cantik nye baju!!!!!!!!!!nak try buat!

Unknown said...

cantik nye baju!!!!!!!!!!nak try buat!

Namee Roslan said...

wah style la akak ! creative ! DIY ! :O teruja sy tengok. hehe. nak try !

aiwa said...

perghh..rajin tol..sy ni reti mjahit.tp xkuase la nk dok repair n edjust bj2 lame2..papepun sy salute r ..hehe

shahida said...

BOLEH ORDER TAK NGAN U?nurulshahida1@gmail.com

TimMie said...

wah!!!
teringin nak jahit sniri tp xpernah guna mesin jahit seumur hidup..hehe
baju tu jahit dr scratch ke atau alter baju lama?

lia said...

hi, salam perkenalan...saje jln2 nak cari tutorial peplum dress...terjumpa blog ni...kreatif dan cantik sgt!

cKAja said...

alamakk, jadi elok sangat tuh dress ditangan awak ya