Friday, June 29, 2012

S
alam Jumaat kawan2.....
Well, hari ni bole ngular lama sikit kan...so, aku pun pegi merayau2 sensorang2 kat area Masjid Jamek..Biasa la..akak2 katakan...hehe

So, nak pegi sana jalan yang paling cepat dan mudah sekali kene naik tren la..masa aku g beli tiket tu..kene la tukar duit kat kaunter plak..orang ramai..kaunter bukak satu je...panjang plak kene beratur kan....sebelum sampai giliran aku, ada la minah ni sibuk ngan Touch & Go dia..ntah apa masalah lama plak dia melepek kat kaunter tu....Tetiba aku terdengar plak perbualan dia ngan orang kaunter tu:

"Awak x g semayang Jumaat ke"
"Er x...xde orang ganti..."
"Perempuan xde ke keje sini?"
"Ada...tapi pegi makan"
"Tau kan apa hukum tinggalkan semayang Jumaat lebih 3 kali...?"
-Diam dan tunduk-

Common view la area Kl ni kalau lelaki bersepah2 x pegi semayang Jumaat...Sendiri buat, sendiri tanggung la kan...Aku xmau komen yang tu...Mamat yang kat kaunter tu nak buat cemana...negara kita punya undang2 x cukup keras nak pastikan pekerja Islam dapat timing untuk pegi semayang Jumaat. Nak xnak dia terpaksa la keje kan...Mana tau memang dia ada niat nak pegi tapi x dapat...mana la tau...berpikiran positif je la kita..

Yang aku geram tu, Staf perempuan yang g makan tu apa x bole ke ko beralah? time2 penting orang nak g semayang Jumaat la ko nak makan la...konfom2 la 2.30 baru masuk tu...apa salahnya beralah ngan staf lelaki at least pada hari Jumaat...Ko dapat pahala gak...

macam aku dulu keje retail...Company Cina..tau2 je la memang xde maknanya nak tanya ko nak g semayang ke x...kalu ko x pegi lagi dia suka..kalu ko pegi...ko nyer performance score card sure x brapa cantik..Tapi aku diberi peluang manage kedai kan...walaupun aku tau ada sesetengah bebudak lelaki tu mmg x g semayang pun...meng'auta' aku je lebih...Tapi aku bagi je...sebab sapa lagi nak tolong manusia lain paham pasal agama kita, kalau kita sendiri x paham sesama kita....

Meanwhile, dalam opis aku plak, dah bos baik hati bagi Semayang Jumaat..xnak pegi plak ada 2 3 orang tu...hai la kassimmmmmm.....tetiba kan..

P/s: Kadang2 kita ni memang x reti menghargai peluang ye dak...



5 comments:

Ayu said...

Ermm, sebenarnya antara nak atau taknak je kan?Ish2...tu solat Jumaat, kalau solat 5 waktu cmner la erk...ermm

Lyaa Suriany said...

Alahai kasim kasim.
hehe
tmpt lya pun sama la akk
org bagi chance sampai 230
tp p tdo kt stor
terbaik

Unknown said...

hehehehehe.. terasa tiba2.. hahaha..

tapi betul tu, ada sesetengah company, saya bagi cth gudang tesco, time sembahyang jumaat pun kena kerja..

Liza Razak said...

kalau ade peluang tu..baik lah pergi sembahyang jumaat..yang pekerja perempuan tu reti2 lah beralah sikit kalau kena keje berganti2 ni

Aty Fared said...

lagi teruk kalau dah ar tak solat jemaat..muker bersepah2 pulak waktu2 ngah azan tu..huhu