Monday, June 9, 2014

From Drab to FAB: DIY Chair Upholstery

Assalamualaikum semua...harini nak share diy yang 'berat' sikit...berat kenapa? Sebab agak leceh sikit...saya sendiri berapa kali give up sepanjang proses DIY kali ni....Sebenarnya simple je..saya punya DIY mana pernah x simple kan....kalau susah2 saya pun xnak buat..cumanya banyak sgt step  pastu ada plak assistant x bertauliah dua orang ni...phew...mmg challenge!

Ok..mula2 tenung dalam2 dulu kerusi ni...




Nampak macam cantik kan? Sebenarnya dulu memang cantik..saya beli pun memang berbaloi2 harga RM40 satu..Tapi as time goes by, memang jahanam la kena lenjan ngan kanak2 riang ni...sedih ahkak...Sobs!


Ni kedai kat mana saya beli kerusi tu...Kedai 2nd hand macam ni dah bersepah skang kan...kira kalau jumpa brg cantik2 dan murah tu rezeki la...Kedai ni bertempat sederet dengan Burger abang Burn di Food Court,Taman Dagang.

Ok..berbalik semula pada kerusi tadi...


Ni bahagian bawahnya..Truth revealed...ngeri kan...Dengan xde cover untuk tutup bahagian x senonoh ni...dengan stapler karat tu...memang dah masanya untuk makeover kerusi ni...Lagi pulak nak dekat raya ni...orang tukar langsir...haku tukar sarung kerusi....Boleh?



Dengan menggunakan apa saja tools yang ada dan boleh...saya cuba bukak segala dawai..paku...dan mak nenek yang ada supaya mudah kerja2 makeover nanti...



After dekat 30 minit untuk sebiji kerusi...phew!!!

Oleh kerana saya mmg hampeh bab2 menjahit..makanya saya hantar sarung kerusi ni ke kedai2 yang membaiki perabut..Hantar sarung je..murah sikit...lagipun kerusi ni masih sedap nak duduk..so x payah tambah span ke hapa..




Kakinya pulak saya spraykan cat balik supaya berseri semula...


Then pasang balik sarung kerusi ni..ni part paling azab sekali...Paling penting kena sabar dan kuat kaki dan tangan..sebab ada kerja2 penarikan...ye la..nak kasi tegang dan kemas sarung tu melekap kat kerusi tu..



See..disebabkan kerusi saya ni melengkung...Shape ala2 bulat sikit...Kena la ada kain lebih ni untuk penarikan kain tu supaya cantik melekap kat kerusi. Saya just tarik dan En Dadi yang jadi tukang paku...Saya x pakai Stapler sebab Stapler gabak saya time2 ni la nak rosak..So kitorang just guna paku kecik kenit je..untuk setkan kain ni...


Ni proses untuk pakukan pulak kain bahagian luar tu dengan kemas...


Then tambahkan kain felt or any other kain yang sesuai untuk cover kerja2 yang selekeh  tadi..


Jangan lupa tandakan dan lubangkan tempat skru untuk kaki kerusi ni..kalau x tebuk...memang susah nak drillkan kaki tu...



Siap satu perkara lagi...Tapi x habis lagiiii...


Disebabkan kerusi saya ni kaki dia x bulat..maka kena la beli felt yang ada pelekat untuk saya buatkan pelapik kaki tu..maklumlah..kerusi ni kaki dia besi..kang yang x rajin angkat..pakat tarik2 memang kalau saje x bercalar lantai tu..ada bercalar muka kena cakar ngan jiran bawah sebab tension bunyi bising..kuikuikui


Just trace..cut and paste...Easy


Masa yang dinanti2kan...boleh dah pasang kaki kerusi ni...Cemuih dah ni....Fuhhh
Drillkan aje...ikut yang asal...


Before


After



Amacam? Ada brani nak buat? Jimat 2 3 ratus dengan sikit je kesabaran...huhu

Sekian, TQ for reading
Wassalam





13 comments:

fatema said...

smart..tu dia tempat lepak mummy sambil layan magazine =)

Juliet Le Sweetheart said...

Cantik! Color and materials gorjes sangat! Effort >> superb rajin! Suka!

Han Hanni said...

kreatip...

jimat kos, tak payah tukar kerusi baru

Unknown said...

Huhu..itula tujuannya....x abis2 nak berjimat....Tapi memang berbaloi2...huhu

lipstikmerahyana said...

hohoh.. best nih tahap rajin gila.. jimat sangat..
kreatif yunk

Dilah said...

cantikkk!! tapi memang gigih la nak diy kusi ni kan.. nak pasang cover tu balik tu nampak cam rumit sikit.. good job sis!!

Unknown said...

TQ2..puas hati walaupun sakit tangan punca dari menarik kain tu nak kasi tegang...huhu

xeea said...

Gigihnyaaaaa & cantikkkkk

Buatkan utk sofa merah ai please :p

Juls Julie80 said...

Assalam..

1stly..tahniahh!!

tgn kalau berseni mmg insyaallah sume jadik..

klu tgn berbesi cam iols..mmg x jadik hape..heheheh

psttt: dah beli hanger tu...cuma x pakukan dinding lg utk gantung majalah..hehehe

Unknown said...

tima kasih...nnt dh buat jgn lupa tag iolls k....

Fizah said...

comeyyyyy...dan gigihhhhh...me likeeeeyyyyy....:))

Unknown said...

Thumbs up :)

Nurizzah Majif Biz said...

wahh!! terujaaa...hehe..o kedai tu ke? pernah makan ayam penyet kat deret tu..hehe..x teringin lak nak singgah sbb yg jga kedai tu mcm menakutkan je hari tu.hahhaa..good job dear..