Thursday, September 29, 2011

Demotivate....

Aku bukanlah baik sangat...
Tapi, kalau ada peluang berbuat baik, aku cuba2 gak la kan...

Tapi ada dua perkara yang terjadi dalam hidup aku
buat aku nyampah nak buat baik..pada












PENGEMIS...!!


2 kali dah aku kene....
Sama je lebih kurang macam gambar hiasan kat atas tu...
tapi cite lain2..
Watak je pun hampir sama..
1 lelaki + 1 perempuan...

Kisah 1

Berlaku masa aku student2 dulu...Maklumla..nak berlagak hebat x terhingga sampai sanggup mengejoinkan diri ngan kawan2 melepak sampai dinihari di Jalan Telawi 2, Bangsar....(Maklumla...student kan kaya...) Walaupun nama hebat...namun, tempatnya cuma deretan kedai makan di tengah2 jalan tersebut...yang mana xkan jeling2 kau even kau order air segelas tapi dok memekak huhahuha sampai pukul 5 pagi...

Kebiasaannya bila dah adanya ramai orang kat kawasan macam tu, maka banyak la juga pengemis2 muncul...bukan satu..bukan 2..kengkadang berpuluh...x sempat nak menyuap...ada je datang buat muka kesian....Iye....memang la kesian..sebab tu la aku postkan cerita ni...agar jadi pedoman pada orang2 naif kat KL ni yang kesian perlulah ada dengan sikap berpada2...

Boleh kata hari2 aku lepak kat situ...
Lagi2 weekend...
Aku ni bukanlah senang nak lupakan muka orang...
Tapi, walaupun aku dah hari2 nampak
dan perasan yang dia mmg 'maintain'
Meminta sedekah kat aku...
Aku bagi gak...tapi xde la banyak pun...
Sekali bagi adalah singgit dua...
Dengan harapan, semoga diorang dapat jugak la memanfaatkan pemberian aku tu..

Yang bijaknya aku...bole plak x perasan langsung yang
Ahkak tu x penah x peknen....
Selama dua taun aku jadi 'kutu lepak' kat situ..
Mmg semedang je peknen....
X pulak aku pelik atau terpikir nak check...

Agaknya Tuhan xnak aku dan kawan2 terus tertipu kot..
Ditunjukkannya satu malam...

Time tu tetiba semua macam sibuk nak gerak awal...
so, memasing pun mengundurkan diri..
Tengah aku otw nak g parking tu,
Terperasan lak manusia yang macam aku biasa nampak...
Baru keluar dari BMW 3 series...menuju ke mamak mahal gila tonyok yang berdekatan..
Akupun x pikir panjang, terus menuju ke  arah pasangan bergaya tu..

Tengok2 memang betul la PENGEMIS yang biasa aku nampak tu...
Cuma dalam version yang lebih 'kaya'..
Aku pun tarik lengan ahkak tu...
Geram...Aku siap sound lagi...
"ai kak...x peknen plak arini ye...."
" siap pakai BM lagi..."

Pucat muka akak tu..
Tapi siap kerek kata dia x kenal aku..
laki dia siap tengking aku kata jangan nak kurang ajar ngan diorang katanya..
Nanti diorang report polis baru tau...

AIK?
(Memang la x kenal....tapi duit aku ko mesti kenal punya...)
Disebabkan aku muda remaja lagi masa tu...
malas la nak cari masalah kan...
Even bukan aku yang salah...

Rezeki dia....
Xpe..xpe..
Biar TUHAN je balas...!

Kisah 2


Jadinya semalam..
Aku ngah tercegat berdiri tepi bangunan
Sementara nak tunggu member aku p lunch sekali..

Tetiba datang sepasang manusia..
1 Lelaki + 1 Perempuan...
Yang Lelaki buta, yang perempuan normal..
Sihat walafiat...xde kecacatan..
Selalu jugak aku lunch diorang datang approach..

Walaupun dah selalu aku nampak..
Aku tetap maintain hulur jugak la...
Sebab masa ni mmg aku dah cerdik..
Tapi x cukup kuat nak berkata tidak...
Tambahan pula, aku jenis cepat kesian...
Sampai member aku marah2 aku asik hulur je..
Padahal dah naik kenal muka diorang berdua ni...

Tetiba dia datang approach aku semalam (macam biasa)
Yang aku plak ngah bersandar menahan dinding bangunan tu dari roboh (or sebenarnya aku yang dah nak roboh menunggu member aku x nampak2..)
Memang cakap terus terang aku x dapat nak bagi semalam..
Memandangkan aku baru je gaji...
Plus aku cuma keluarkan duit RM100 je
(supaya x overspend la konon)
Dan2 jugak yang kuarnya sekeping plak dari ATM tu..
(Bukan kita boleh pilih nak duit ape yang kuar kan..amount bole la...)

Pada yang rasa aku saje bagi alasan xnak derma...
Meh aku tarik telinga tu sikit...

Logik akal la kawan..
Xkan aku nak bagi sekeping tu pada diorang..
Aku bukan orang kaya..
Sedekah2 la jugak..
Tapi mesti la ikut kemampuan aku jugak..
Bukan men'tonyok' buta...

Aku cakap baik2...dengan rasa serba salahnya...
Tulus ikhlas lagi...
" Maaf kak, saya xde duit kecik..."
"saya ada sekeping je ni..."

Dia ble plak jawab...
"Derma ikhlas dik...berapa pun xpe..."
-Sambil tonyoh2 sepeket tisu pada aku

(abih, yang ada selain not sekeping tu,
 ada la duit syiling 2 3 biji kot)
(xkan nak bagi..kang kata aku kejam plak)

"Mintak maaf la kak, saya betul2 xde kecik ni.."
Sambil p jujur bukak wallet tunjuk kat dia...
Yang aku ni bukan nak tipu dia...

Tengok...sampai sini...aku lagi nak consider...

Tapi ahkak tu berlalu ngan muka masam
Sambil menarik lelaki buta tu pergi..

Aku ingatkan dah settle...
Tapi tetiba aku dengar...



"Memang kurang ajar perempuan tu!!"
"Dah sarat pun nak kedekut..."
"Biar nanti susah nak beranak"

OMG..OMG...
Aku le tu kan...
Dia sumpah aku le kan...
Aku ke yang kurang ajar...?
Ke dia..?
Teraniaya jap aku rasa...

Tu pun aku x p serang dia..
Bukan sebab aku takut..
Cuma aku rasa aku x salah...
Kang orang keliling kata aku meroyan plak
P serang orang macam tu..

_________________________________________________

Cuma aku terkilan...
Mmmg aku tau dia xkan ingat aku selalu menghulur..
Masalahnya...macam tu ke cara nak cari rezeki...
dah la tu meminta2...siap nak maki kalau orang x bagi...

Memang lepas ni aku berat hati nak jadi orang BAIK...

P/S: Mintak maaf la PENGEMIS2 lain ye..
Pasni aku memang xkan hulur dah...
Kalau aku kaya sangat rasa nak hulur
lebih baik aku p masjid or badan kebajikan bertauliah
Dah tentu2 orang x judge aku sampai macam tu sekali...


17 comments:

Nurulbadiah Lai said...

ish ish..

Yuyu Zulaikha said...

teruk nya :'(

Unknown said...

tu la...kita pulak yang susah2 pikir kesusahan diorang kan...

~SHiLA~ said...

mmg byk pengemis cmtu.huby pn penah cite jmpe pengemis blakon.siap g sopink² lg

tp sgt xpatotla cite no 2 tu.doakn org benda xelok.awk xbuat salah,dia sumpah cmtu pulak.huhu

Mat Jack said...

Kita ada mata dan kita celik. Pengemis itu ada mata tapi tak nampak... buta la tu. Kita nampak sebab kita ada mata. Itu nikmat Tuhan yang paling hebat. Sedangkan pengemis itu ada mata tapi tak boleh digunakan. Antara memberi sedekah dengan buta, saya memilih untuk memberi sedekah dan tak mahu nikmat melihat ditarik Tuhan. [aisehhhh... sekali macam sang filosofer la plak ini pengomen!]

Unknown said...

tu la niat yang makin dilupakan mereka...sambil2 lupa diri pun ye jugak....moga2 tuhan sentiasa melindungi diorang...

adie said...

pengemis skang ni mmg tak bleh percaya sgt.depan kita buat muka kesian,belakang saper tau lebih kaya dr kita.

kalau nak menderma,elok guna saluran yg betul dan paling senang adalah bersedekah di masjid atau belanja rakan terdekat atau anak sendiri.

Aty Fared said...

tak per lah..asalkan ikhlas..kite yg memberi ni lebih mulia dari derang yg meminta2 tu...

Namee Roslan said...

tapi kan, ramai yg sanggup jadi pengemis. awak tau kenapa? sehari diorang boleh collect 3ok. serious pengemis sgt kaya. sbb tu ramai yg nk jd pengemis.

Liza Razak said...

uishhh..pengemis ni kdg2 amik kesempatan di atas kebaikan orang lain.paling x puas hati..boleh pakai BMW pulak tuh..eeeee..geramnye :)

Perfumes Farm said...

lets join Perfumes Farm Contest and stand a chance to win fragrance mist from Victoria's Secret..=)

Makbed said...

pasni kalau dia mintak gi ko kasi je dua posen... win win situation.

Amy Syahirah said...

ya ALLAH . teruknyeee!!!

Unknown said...

the truth is,pengemis lagi kaya dari kita yang bagi duit kat dia..Salam kenal..

Nini D.. said...

subhanallah...skrng ni mcm2 cara org nk buat jahat..niat kita baik nk cari pahala & bersedekah..tapi ada aje MANUSIA yg berhati SETAN amik kesempatan

Unknown said...

samelahh,.. aku klw g bayo hutang kat 1 bank kat hometown aku ni, mesti ada anak2 yatim yg mintak sumbangan .. bila aku ckp "takpe2" then siap berlalu ckp " subhanallah, manusia mcm ni pun ada"kata dia pada aku.. mintak sedekah dah mcm kerjaya plak ye..

aswadz said...

pengemis skang ni byk yg menipu. especially pengemis warga asing. tu blom campur dgn scam yg pakai bdk kecik kutip derma lagi. bersepah...